Kuunteleminen luo perustan työhyvinvoinnille

27.09.2017

 

 

Henkilökohtaisessa työhyvinvoinnissa on useita osa-alueita: mm. kokemukset, tyytyväisyys, motivointi, palaute ja virkistäytyminen. Perustarpeet täyttyvät palkan, työkavereiden ja etuisuuksien kautta ja silloin kun ammattitaito ja työtehtävien vaatimustaso kohtaavat. Esimies mahdollistaa omaan työhön vaikuttamisen rajat. Lisäksi työntekijästä huolehditaan kysymällä säännöllisesti tyytyväisyyttä, kokemuksia ja palautetta. Hyvinvointia edistävä toiminta on läpileikkaavaa ja pitkäjänteistä. Työntekijän työhyvinvointi on investointi, josta huolehditaan.

 

Mikä on kuuntelun rooli työntekijäkokemuksessa? Kuuntelu luo perustan. Kuuntelu luo perustan työntekijästä päin lähtevälle vuorovaikutukselle. Annetaan mahdollisuus, ollaan läsnä, luodaan suhdetta läsnäololla niinkuin murrosiän myrskyissä pärskähtelevään teiniin. Kuuntelu on parempaa kuin yrittää ratkaista. Kuuntelu on kaikki. Kaikki lähtee kuuntelusta. Kun muistat kuunnella, et voi epäonnistua. Kokemukset, tyytyväisyys, motivointi, palaute ja virkistäytyminen lähtevät kuuntelusta. Ole läsnä, anna tulla, ota vastaan, kuuntele. Kuunteleminen on helppoa, etä- ja hajautetussakin työssä onnistut kuuntelulaitteella, esimerkiksi fiilispulssilla.

 

Kuuntelu muodostaa osan työntekijäkokemuksesta, perustan, jonka päälle on helppo rakentaa tarkentavia kysymyksiä, ratkaisuita ja toimenpiteitä. Kuuntelu on vuorovaikutteista, mutta ei pakottavaa. Kuuntelu on silloin onnistunutta, kun aletaan kommunikoida ja työntekijä saa kokemuksen, että tulee ymmärretyksi. Työyhteisön ja työntekijän arvostus omaa työpanosta kohtaan vaikuttaa positiivisesti myös henkilöstötuottavuuteen.

 

- Mika Nyyssönen

 

Please reload

Poiminnat

Mikä työfiilis? Hyvä fiilis perustuu luottamuksen ilmapiirille

1/10
Please reload

Uusimmat
Please reload

Arkisto