Kuunnellen olisit jo perillä - kuuntelun merkitys työhyvinvoinnissa

22.08.2017

 

 

 

 

Oletko ratkaisija, haluatko ottaa kopin eteentulevasta haasteesta, pureskella ja analysoida sitä sekä siirtyä eteenpäin kun siihen on löytynyt ratkaisu? Hienoa, ratkaiseminen vaatii monipuolista sisällöllistä ymmärrystä, luovuutta ja sitkeyttä - joskus ratkaisua ei löydy yksin, vaan se vaatii vuorovaikutusta ja apua. Yhdessä löydetty ratkaisu voi tuottaa suurempaa iloa ja tyydytystä kuin oma suoritus. Yhteiselle tekemiselle ominaista on kuunteleminen ja työhyvinvoinnissa jo pelkkä kuunteleminen itsessään on ratkaisu.

 

Kuunteleminen toimii moniulotteisesti ja silloinkin kun vastassa on hiljaisuutta. Työyhteisössä on tärkeää tulla kuulluksi, vaikka viestin hyväksyminen on eri asia kuin samaa mieltä oleminen. Kaikki viestimme, olivatpa ne kiitosta tai moitetta, ovat yhtä tärkeitä ja ne ansaitsevat tulla kuulluiksi. Meillä on mielipiteitä työnantajasta, työtehtävistä, työympäristöstä, työkaverista, asiakkaista, sidosryhmistä, kotiasioista yms. työhömme ja elämäämme vaikuttavista asioista. Mutta meidän ei tarvitse olla samaa mieltä kuin toiset, hyvään kuuntelutaitoon kuuluu myös vastustuksen hyväksyminen. Hyväksyminen synnyttää luottamusta, mikä on toimivan työyhteisön edellytys.

 

Haluatko aloittaa kuuntelemisen työyhteisössäsi? Kuunteleminen on helppoa, siihen tarvitaan vain tahtoa, sitoutumista ja avointa mieltä. Jos haluat kuulla miten palautefirma Taplause voi auttaa kuuntelemisen aloittamisessa, ollaan yhteydessä.

 

- Mika Nyyssönen

 

Please reload

Poiminnat

Mikä työfiilis? Hyvä fiilis perustuu luottamuksen ilmapiirille

1/10
Please reload

Uusimmat
Please reload

Arkisto