Hei, me kuunnellaan!

08.08.2017

 

Miten yrityksen kannattaa ilmaista sidosryhmilleen, että palaute kiinnostaa?

 

Kun yritys on päättänyt aloittaa kuuntelemisen ja ottaa käyttöön esimerkiksi Pikapalaute- ja Fiilispulssi-palvelumme, suunnitellaan seuraavaksi se, miten heidän asiakkailtaan ja työntekijöiltään pyydetään palautetta.

 

Saadakseen palautetta yrityksen tulee pyytää sitä aktiivisesti. Palautteen pyytäminen tapahtuu viestinnän keinoin ja sen toteuttamiseksi on olemassa useita vaihtoehtoja. Viestin keskeinen sisältö on kuitenkin varsin yksinkertainen ja sisältää seuraavat pääkohdat:

  1. Hei, me kuunnellaan! Kerrotaan asiakkaille ja työntekijöille, että halutaan saada heiltä reaaliaikaista, suoraa ja rehellistä palautetta.

  2. Ohjataan asiakas ja työntekijä palautelinkkiin.

 

Yritys voi halutessaan hoitaa palautekanavasta kertomisen täysin itsenäisesti. Usein yritykset toivovat, että toteutamme ainakin osan viestinnästä yhteistyössä heidän kanssaan. Siinä tapauksessa muokkaamme viestinnän yrityskohtaisesti tarpeiden ja toiveiden mukaan ottaen huomioon esimerkiksi brändin visuaalisen ilmeen ja äänensävyn sekä tietenkin kohderyhmän. Neuvomme myös mielellämme viestintäkanavien valinnassa.

 

Olemme huomanneet, että asiakkaille ja työntekijöille kannattaa viestiä palautelinkistä ainakin seuraavia kanavia pitkin:

  • Nettisivut ja some-kanavat

  • Sähköpostit 

  • Tarrat, julisteet ja käyntikortit ja muut fyysiset painotuotteet

  • Kuitit ja muut asiakirjat

  • Automaattiset viestit (esim. tutkatekniikkaa käyttäen; katso videolta miten se toimii Pispalassa)

 

 

Kokemus on osoittanut, että eri kanavia ja erilaisia viestejä yhdistelemällä alkavat palautelinjat kuumentua tehokkaasti. ;)

 

On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että vaikka kanavia olisikin useita ja viestejä monenlaisiin tarpeisiin, tärkeintä on, että yritys aktiivisesti ilmaisee olevansa kuulolla  ja palautteeseen reagoidaan. Kannustava ja keskusteleva ilmapiiri luo palautteen antamisen kulttuurin ja tukee palautteen antamiseen jatkossakin.

 

Ja sitten vain jännityksellä odottamaan palautetta! Palaute tekee hyvää. :)

 

- Palautemies

Please reload

Poiminnat

Mikä työfiilis? Hyvä fiilis perustuu luottamuksen ilmapiirille

1/10
Please reload

Uusimmat
Please reload

Arkisto