Hyvällä työfiiliksellä tarkoitetaan sitä, että ihmiset ovat energisoituneita ja haluavat saada aikaan tuloksia. Hyvä työfiilis ei synny sattumalta vaan on seurausta suunnitelmallisesta johtamisesta, vuorovaikutuksesta sekä erilaisista korjaavista ja vahvistavista toimenpiteistä. Työfiilistä voidaan siis johtaa aivan kuten muitakin henkilöstöjohtamisen osa-alueita.
Kaiken perustana on luottamuksen ilmapiiri, jota tietoisesti rakennetaan ja vaalitaan johdon toimiessa suunnannäyttäjänä.
Työilmapiirin suhteen koko työyhteisöllä on yhteinen tavoite: ylläpitää hyvää fiilistä ja parantaa sitä tarvittaessa, jotta työskentely olisi mukavampaa ja tuottavampaa.
Mittaamalla fiilistä ja keräämällä jatkuvasti palautetta saadaan tehokkaasti esiin ilmapiirin reaaliaikainen tilanne, vaihtelu ja siihen vaikuttavat syyt.
Työyhteisön jäsen kertoo fiiliksensä, koska:
- Hänellä on tarve tulla kuulluksi
- Hän haluaa nostaa esiin tärkeiksi kokemiaan asioita
- Hän haluaa kehittää työyhteisöä
Esimiehen ja johdon roolina on:
- Kuunteleminen
- Reagointi
- Viestintä
Vaikka annettu palaute on lahjaksi tarkoitettu, se ei välttämättä palautteen vastaanottajasta aina tunnu siltä. Joskus palaute voi kuohuttaa tunteita ja silloin onkin hyvä nukkua yön yli ennen kuin lähtee toimimaan.
Luottamusta rakennettaessa on erityisen tärkeää säilyttää palautteen antajan anonymiteetti ja välttää sitä, että palautteen antaminen johtaisi henkilön kannalta negatiivisiin seurauksiin.
Työfiiliksen johtamiseen kannattaa osallistaa koko henkilöstö, koska jokaisen työyhteisön jäsenen oma fiilis vaikuttaa ilmapiiriin. Prosessi ei ole monimutkainen ja muutamalla käytännön vinkillä pääsee jo pitkälle:
- Julkaise reaaliaikainen fiilismittari organisaation sisällä
- Poimi vahvuudet ja kehittämiskohteet
- Aloita keskustelu ja kerää lisätietoa
- Käynnistä tarvittavat toimenpiteet yhteistyössä henkilöstön kanssa
Organisaation työfiiliksen johtaminen on suurelta osin viestintää, joten panosta siihen.
Viite: Matti Alahuhta, Johtajuus
Comments